?
Hulp nodig?
Gaan
Een arbeidsongeval is snel gebeurd. Een misstap op de werf, een val in het magazijn of een verkeerde beweging met zware lasten – de gevolgen kunnen ernstig zijn. Maar weet je als werkgever precies wat je moet doen wanneer één van je medewerkers iets overkomt?

In dit artikel lees je stap voor stap wat je moet ondernemen, zodat je wettelijk in orde bent én je medewerker de juiste zorg krijgt. 

1. De 3 soorten arbeidsongevallen

 

Licht arbeidsongeval:  

Een kleine kwetsuur waarvoor geen tussenkomst van een arts of specialist vereist is; en er is geen werkonderbreking. Denk bijvoorbeeld aan een kleine wonde ontsmetten of een plakker op een wonde doen. 

‘Gewoon’ arbeidsongeval:  

Een letsel dat behandeld wordt door een arts of iemand met gespecialiseerde kennis. Mogelijks is er een tijdelijke werkonderbeking. 

Ernstig arbeidsongeval:  

Een ernstig arbeidsongeval is een ongeval dat plaatsvindt op de werkplek zelf en waarvoor omwille van de ernst een grondig specifiek onderzoek moet worden uitgevoerd, namelijk: 

 

2. Eerste stappen na het ongeval

 

Een arbeidsongeval? Blijf kalm en volg deze eerste stappen: 


  • Verleen of vraag medische hulp.
  • Bel indien nodig de hulpdiensten. 
  • Breng het slachtoffer en de omgeving in veiligheid. 
  • Vermijd bijkomende risico’s. 
  • Noteer de omstandigheden van het ongeval.  

- Tijdstip en locatie van het ongeval 
- Namen van betrokkenen en eventuele getuigen 
- Welke werkzaamheden op dat moment bezig waren 
- Beschrijving van de situatie (veiligheidsmaatregelen, gebruikte materialen of machines, weersomstandigheden, enz.) 

  • Verwittig je interne preventieadviseur. 
  • Doe aangifte bij je verzekeraar. 

 




3. Procedure en documenten bij een licht of ‘gewoon’ arbeidsongeval  


3.1 Wanneer is aangifte verplicht? 

Je bent als werkgever verplicht elk arbeidsongeval aan te geven bij je arbeidsongevallenverzekeraar, tenzij het gaat om een licht arbeidsongeval. Dan is het voldoende het ongeval te registreren in een intern ongevallenregister. Dit is nog steeds verplicht, voor moest er later toch een medische interventie nodig zijn. Je verzekeraar zal vragen naar de gegevens die vermeld worden in het register. 


 3.2 Hoe en waar doe je aangifte van een ‘gewoon’ arbeidsongeval? 


De aangifte gebeurt: 


Bij ongevallen met een arbeidsongeschiktheid van minder dan 4 dagen én waarbij de werknemer opnieuw aan het werk is, volstaat een vereenvoudigde aangifte via de portaalsite. 

 

3.3 Binnen welke termijn moet je aangifte doen? 

Je moet het arbeidsongeval binnen de 8 kalenderdagen melden, te rekenen vanaf de dag na het ongeval. Te laat? Dan loop je risico op strafrechtelijke vervolging, al blijft aangifte ook na die termijn nog mogelijk. 


3.4 Welke documenten zijn nodig? 

Voeg steeds deze documenten bij je aangifte toe: 

 

4. Procedure en documenten bij ernstige arbeidsongevallen


4.1 De arbeidsongevallensteekkaart 

Bij ongevallen met arbeidsongeschiktheid van minstens 4 dagen (dag van het ongeval niet inbegrepen) moet je een steekkaart opstellen. Vaak volstaat het aangifteformulier als dit alle verplichte gegevens bevat. 


4.2 Uitvoerig verslag bij ernstig ongeval 

Bij een ernstig arbeidsongeval (bv. blijvende ongeschiktheid of complexe letsels) moet je verplicht en onmiddelijk: 



4.3 Onmiddellijke melding bij zeer ernstig ongeval 

Gaat het om een zeer ernstig arbeidsongeval (dodelijk of met blijvende ongeschiktheid)? Dan ben je verplicht om de ambtenaren van de Gewestelijke directie voor preventie en bescherming op het werk onmiddellijk te verwittigen. Dit staat los van de schriftelijke rapportering achteraf. 

In feite zijn dit dezelfde ongevallen als de ernstige ongevallen, maar met uitzondering van de ongevallen met tijdelijke letsels

 

5. Leren uit het ongeval: preventie en opvolging 


Een arbeidsongeval is niet alleen een verzekeringstechnische aangelegenheid. Het is ook een leermoment om gelijkaardige incidenten in de toekomst te voorkomen.  

Wat kan je als werkgever doen? 

  • Analyseer de oorzaak samen met de betrokkenen.
  • Pas procedures of werkposten aan waar nodig.
  • Informeer en sensibiliseer je medewerkers. 

Een sterk preventiebeleid helpt je risico’s te beperken én toont aan dat je begaan bent met het welzijn op de werkvloer. 

 



6. Veelgestelde vragen 

 

Moet ik een ongeval melden als de werknemer geen werkverlet heeft? 

Neen, maar je moet het ongeval wel opnemen in een intern register voor goedaardige ongevallen. Als er later toch nood is aan medische interventie (bv ontsteking of blijvende klachten), dan zal de verzekeraar hiernaar vragen.  

Hoe doe ik aangifte voor een arbeidsongeval bij Federale Verzekering? 

Via My Federale, je digitale klantenportaal. Je kunt hier snel een dossier aanmaken, documenten opladen en opvolgen. Je vindt dit portaal rechtsboven op de homepagina van onze website. 

Als je nog geen login hebt voor My Federale, contacteer dan je persoonlijke adviseur. Die zal je helpen met de aangifte en het openen van een dossier.  

Wat als het slachtoffer een uitzendkracht is? 

Dan moet jij dit niet aan jouw verzekeraar melden. Je dient wel meteen contact op te nemen met de opdrachtgever. De aangifte moet door het interimkantoor aangegeven worden bij hun arbeidsongevalenverzekeraar. 

 

7. Hulp nodig? Wij staan voor je klaar 

 

Twijfel je over een specifieke situatie of heb je hulp nodig bij een aangifte?  

Bel je vertrouwde adviseur of contacteer ons Customer Care Center via het gratis nummer 0800 14 14 200. 

 

Nu tot -20% korting op je arbeidsongevallenverzekering* 

 

Ben je nog geen klant of wil je je huidige arbeidsongevallenpolis onder de loep nemen? 

Profiteer nu van onze tijdelijke actie: tot -20% korting1 op je huidige premie. 
Onze adviseurs maken graag een vrijblijvende vergelijking op maat van je onderneming. 

 

 

ik wil een vrijblijvende afspraak



* Actiereglement vind je hier. Iedere beslissing om de Arbeidsongevallenverzekering te onderschrijven, moet gebaseerd zijn op een uitgebreid onderzoek van het IPID en de algemene voorwaarden

 

Hoe kunnen we u helpen?

Via telefoon

Al klant

Tel: 02 509 04 11

Ma - Vrij : 9u tot en met 17u

Nog geen klant

Tel: 0800 14 200

Ma - Vrij : 9u tot en met 17u       

Op afspraak

Zoek de adviseur uit uw regio

Uw persoonlijke adviseur

 


Uw bescherming als klant

Federale Verzekering stelt alles in het werk uw bescherming als klant te waarborgen en schikt zich naar de wettelijke bepalingen voor de bescherming van uw privéleven, het gebruik van uw gegevens en het bewaren van hun vertrouwelijkheid.

De maatschappij neemt alle noodzakelijke voorzorgen om belangenconflicten te vermijden, te voorkomen en te beheren. Ze baseert zich op objectieve criteria voor het aanvaarden van een risico, de tarificatie en de uitbreiding van de waarborgen. U kunt deze segmentatiecriteria raadplegen.

Meer info

Jouw persoonlijk toegang tot Federale Verzekering ?

Alles weten over jouw contracten, jouw financiële producten of je gegevens,… met andere woorden, dankzij My Federale heb je toegang tot jouw volledig verzekerings/bellegingsportefeuille 24u/24, 
7 dagen/7 ! 

 

Meld je aanHeb je nog geen MY FEDERALE ?
Vraag het hier aan >

 

Onze schadeaangifteformulieren

Je vindt ze hier!