?
Hulp nodig?
Gaan

Verzekering Arbeidsongevallen

Een ongeval op de werkvloer is snel gebeurd. Als werkgever bent u verplicht om een verzekering Arbeidsongevallen te nemen voor de werknemers die u in dienst hebt.

Wat houdt dit in voor u?

  • Winnaar van de laatste 6 edities van de DECAVI Trofee in de categorie: "Mijn onderneming: verzekering Arbeidsongevallen"*
  • Schadebeheer en preventiedienst ISO 9001-gecertificeerd
  • Begeleiding van slachtoffers van een zwaar arbeidsongeval en hun naasten
  • Een goedkopere premie als u een restorno** krijgt... uw deel van onze winst

Waar dient u op te letten?

  • De medische kosten worden worden terugbetaald op basis van de RIZIV tarieven
  • Materiële en mentale schade wordt niet terugbetaald
  • In geval van tijdelijke arbeidsongeschiktheid is de vergoeding geplafoneerd tot 90% van het basisloon (met beperking tot het wettelijke loonplafond)

Alles weten

Wat is er verzekerd?

De verplichte verzekering Arbeidsongevallen vergoedt slachtoffers van een arbeidsongeval dat zich op een van de volgende plaatsen voordoet:

  • op de plaats waar het werk wordt uitgevoerd, tijdens de werkuren (ook in het geval van thuiswerk)
  • tijdens het woon-werkverkeer (heen en terug)

Maar ook wanneer een arbeidsongeval zich voordoet tijdens een teambuilding-evenement of een feest dat door uw onderneming wordt georganiseerd.

Deze kosten van het slachtoffer van een arbeidsongeval worden vergoed:

  • arbeidsongeschiktheid
  • ziekenhuisopname
  • ambulante medische behandeling (buiten het ziekenhuis)

Er is ook een vergoeding voorzien voor het gezin van de werknemer die door een arbeidsongeval overlijdt.


Wat wordt er niet vergoed? Zijn er beperkingen?

Er is geen vergoeding voor:

  • Stoffelijke schade.
  • Morele schade.
  • Ziektes die niet het gevolg zijn van een ongeval.
  • Opzettelijk door het slachtoffer veroorzaakte ongevallen.

De vergoeding in geval van tijdelijke arbeidsongeschiktheid is wettelijk vastgelegd op 90% van het basisloon (met beperking tot het wettelijke loonplafond).

Indien u niet voor de verzekering arbeidsongevallen excedent (aanvullende wet) heeft gekozen, wordt het basisloon dat gebruikt wordt voor de berekening in geval van tijdelijke of blijvende arbeidsongeschiktheid beperkt tot het wettelijk loonplafond.

De medische kosten worden terugbetaald op basis van RIZIV-tarieven. 

De waarborgen, uitsluitingen en limieten zoals hierboven beschreven zijn niet exhaustief. Raadpleeg de algemene voorwaarden en de IPID (raadpleegbaar onderaan deze pagina) voor u een verzekeringsovereenkomst onderschrijft.

Opgelet !

Vanaf 1 januari 2020 verandert de Arbeidsongevallenwet voor de “kleine statuten”, d.w.z. personen die (betaald of onbetaald) werk verrichten in het kader van hun beroepsopleiding (stageovereenkomst, alternerende opleidingen, enz.). Voortaan zijn deze mensen automatisch verzekerd als ze het slachtoffer zijn van een arbeidsongeval.
Voor meer informatie over deze nieuwe wetgeving, de voordelen van kleine statuten en werknemers in deze categorie, klik hier.

Wij vergemakkelijken u het leven

Dankzij een volledig gedigitaliseerd beheer hoeft u ons uw documenten niet meer per post op te sturen. Voortaan biedt digitale tool van Federale Verzekering u de volgende mogelijkheden:

  • u kunt ons een elektronische aangifte van het arbeidsongeval bezorgen;
  • u geniet van een nog sneller en doeltreffender beheer van de schadegevallen in verband met arbeidsongevallen, zonder papieren stukken;
  • u krijgt onmiddellijk per telefoon een antwoord op uw vragen, aangezien alle medewerkers Arbeidsongevallen toegang hebben tot het volledig digitale dossier.

U kunt op onze begeleiding rekenen...

Als een van uw werknemers het slachtoffer wordt van een zwaar arbeidsongeval, kunt u op onze gespecialiseerde dienst rekenen voor de begeleiding van slachtoffers van zware arbeidsongevallen en hun gezin.

... en een beroep doen op onze knowhow

U kunt gebruikmaken van het advies van onze dienst Preventie, die het kwaliteitslabel ISO-9001 kreeg.

Lagere premies

U kunt elk jaar genieten van uw aandeel in de winst in de vorm van een restorno op de premie en op de bonus (*).

Waardevolle tips


Wettelijke bepalingen

 

 

Het Belgische recht is van toepassing op dit product.

Het contract heeft een looptijd van drie jaar en wordt stilzwijgend verlengd voor een periode die gelijk is aan de initiële duur.

* Uitgereikt in Brussel op 25/04/2018, 26/04/2017, 27/04/2016, 29/04/2015, 23/04/2014 en 15/05/2013 tijdens de uitreiking van de DECAVI Trofee Niet-Levensverzekeringen in de categorie: "Mijn onderneming: Verzekering Arbeidsongevallen". Oplossingen van 12 verzekeringsmaatschappijen kwamen in aanmerking in deze categorie. Meer info op www.decavi.be

** De restorno's en de ristorno's leven evolueren in de tijd afhankelijk van de resultaten en de toekomstvooruitzichten van de verzekeringsmaatschappij, van haar rendabiliteit, van de economische conjunctuur en van de toestand van de financiële markten ten opzichte van de verbintenissen van de maatschappijen die deel uitmaken van de groep Federale Verzekering, zoals die hier worden gedefinieerd. De toekenning van restorno's en van ristorno's leven in de toekomst is niet gewaarborgd. De restorno's en de ristorno's leven variëren per categorie en type producten en de regels in verband met hun toekenning worden gedefinieerd in de statuten van de maatschappijen waaruit de groep Federale Verzekering bestaat. 
Die statuten kunnen hier worden geraadpleegd.

Heeft u een klacht?

Gelieve u dan in de eerste plaats te wenden tot de contactpersoon die belast is met uw dossier. Zijn/haar gegevens vindt u terug in onze briefwisseling. U kan uw klacht ook schriftelijk indienen op:

Federale Verzekering, Dienst Klachtenbeheer, Stoofstraat 12, 1000 Brussel.
Tel: 02 509 01 89 - fax: 02 509 06 03 - beheer.klachten@federale.be 

Indien u niet tevreden bent met het antwoord van onze Dienst klachtenbeheer, kunt u zich richten tot de

Ombudsman van de Verzekeringen, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel - Fax: 02 547 59 75 - info@ombudsman.as.

Deze bepalingen doen geen afbreuk aan uw recht om een rechtsvordering in te stellen. 

 

Hoe kunnen we u helpen?

Via telefoon : al klant

Tel: 02 509 04 11

Ma - Vrij : 9u tot en met 17u

Via telefoon : nog geen klant

Tel: 0800 14 200

Ma - Vrij : 9u tot en met 17u       

Op afspraak

Zoek de adviseur uit uw regio

Uw persoonlijke adviseur

Toegangsplan hoofdzetel


Uw bescherming als klant

Federale Verzekering stelt alles in het werk uw bescherming als klant te waarborgen en schikt zich naar de wettelijke bepalingen voor de bescherming van uw privéleven, het gebruik van uw gegevens en het bewaren van hun vertrouwelijkheid.

De maatschappij neemt alle noodzakelijke voorzorgen om belangenconflicten te vermijden, te voorkomen en te beheren. Ze baseert zich op objectieve criteria voor het aanvaarden van een risico, de tarificatie en de uitbreiding van de waarborgen. U kunt deze segmentatiecriteria raadplegen.

Meer info

Bent u al klant bij Federale Verzekering ?

Alles weten over uw contracten, uw financiële producten of uw gegevens,… met andere woorden, dankzij My Federale hebt u toegang tot uw volledig verzekerings/bellegingsportefeuille 24u/24, 7 dagen/7 ! 

Meld u aan

Hebt u nog geen toegangscode ontvangen
voor My Federale ?

Vraag deze hier aan