?
Hulp nodig?
Gaan

 

Wat doe je bij waterschade?

Het zal je maar overkomen. Er is een waterleiding in je woning gesprongen. Of er is een overstroming in je straat. Of door hevige regenval loopt het water via het dak naar binnen. Nu moet je je hoofd er even bijhouden en stap voor stap te werk gaan. Eerst ga je de schade zoveel mogelijk beperken, daarna meet je de schade op en breng je de verzekeraar op de hoogte. Dit stappenplan volgen helpt je alvast aardig op weg! 

 

Stap 1: Opsporen van het lek

Heb je een waterlek in je woning? Dan is de eerste stap: ga op zoek naar de bron van het lek. Een waterlek in huis kan vele mogelijke oorzaken hebben, dus zoeken waar het vandaan komt is best een lastig werkje. Probeer het lek zo snel mogelijk te detecteren, dat kan heel wat schade al voor een groot stuk voorkomen. Wanneer er na een hevige regenbui regen naar binnen druppelt via het dak, dan heb je de oorzaak natuurlijk snel gevonden. Ook wanneer het water van buiten komt, van de straat bijvoorbeeld, dan zal je deze eerste stap iets sneller kunnen overslaan. 

 

      ARTIKEL_2.3.Klimaatadaptatie_360x273_01 

Stap 2: Sluit het water af

Komt het water uit een leiding in je eigen woning? Om ervoor te zorgen dat de lekkage niet erger wordt, is het belangrijk om meteen de watertoevoer stop te zetten. De stopkraan vind je meestal in de meterkast, de keuken of badkamer. Wanneer je de deze kraan dichtdraait, sluit je meteen het water af in heel het huis. Komt het water van buiten? Dan moet je zoveel mogelijk water proberen tegenhouden door bijvoorbeeld zandzakjes te plaatsen. Heb je veel water in huis, schakel dan ook meteen elektriciteit uit. Doe hetzelfde voor de gastoevoer. Tracht de schade te beperken zonder jezelf in gevaar te brengen: bel de brandweer of politie en laat een vakman maatregelen nemen om erger te voorkomen. 

 

Stap 3: Verwijder het water en droog de ruimte

Hoe langer het water in je huis is, hoe groter de schade zal zijn. Voor een grootschalige overstroming is het slim om zo snel mogelijk een pomp te huren, die je op het laagste deel van het overstroomde gebied plaatst. Is de hoeveelheid water kleiner? Dan kan je met eigen materiaal (aftrekker, dweilen, …) te werk gaan. 

Nu het water is weggewerkt, moet je de ruimte weer droog krijgen. Dat is echt belangrijk, want schimmels en meeldauw zullen zich binnen de 48 uur na de overstroming beginnen te ontwikkelen. Apparaten en stopcontacten laat je aan de lucht drogen, kapotte meubels en natte tapijten haal je uit de ruimte. Zet zeker ook de ramen open om de vochtigheid weg te krijgen. 

Als laatste stap kan je een luchtontvochtiger in de ruimte zetten om het laatste vocht uit de ruimte te krijgen. Gebruik je dit apparaat? Dan is het belangrijk om ramen en deuren gesloten te houden. 

 

Stap 4: Meet de schade op, neem foto's en breng je verzekeraar op de hoogte

Nu is het tijd om de schade op te meten. Waterschade  behoort tot een van de basisdekkingen van een brandverzekering en wordt dan ook normaal gezien gedekt door je brandverzekering (bv. niet als je de schade zelf moedwillig hebt toegebracht). Om je dossier te kunnen indienen, is het belangrijk om zoveel mogelijk bewijsmateriaal van de schade te verzamelen. Als klant bij Federale Verzekering ga je als volgt te werk:  

 

Multirisk Brand: meer dan een brandverzekering! 

Deze brandpolis van Federale Verzekering verzekert niet alleen de schade door brand, maar ook water- en stormschade, glasbreuk en meer. Als huurder ben je verplicht om een brandverzekering af te sluiten.

De Multirisk Brand Woning van Federale Verzekering biedt jou én je woning alvast gemoedsrust. Enkele troeven op een rij:  

 

En er zijn ook enkele beperkingen die niet gedekt zijn:  

 

Bekijk hier alle informatie over onze Multirisk Brand Woning en simuleer online je premie.  

 

De waarborgen, uitsluitingen en limieten zoals hierboven beschreven zijn niet exhaustief. Raadpleeg de algemene voorwaarden en de IPID voor je een verzekeringsovereenkomst onderschrijft. 

ARTIKEL_2.2.Klimaatadaptatie_360x273_02

 

Klimaatverwarming en je woning: zo pas je je huis aan

Het veranderende klimaat vraagt om een andere aanpak. Om je woning te beschermen (en je portemonnee op termijn te sparen) is het een goed idee om vandaag al actie te ondernemen. 

Zo bescherm je jouw woning > 

ARTIKEL_2.1.Klimaatadaptatie_360x273_03

 

5 gevolgen van klimaatverandering voor jouw woning In 4 stappen waterschade oplossen

Door de klimaatverandering krijgen we steeds vaker te maken met overstromingen, hitte, lange periodes van droogte en stormen. En dat heeft ook gevolgen voor jouw woning. 

Lees meer > 

ARTIKEL_2.3.Klimaatadaptatie_360x273_03

 

Schade aan je woning? Reken op ons!

Zijn er pannen van het dak gevlogen tijdens een storm? Loopt er water binnen in je garage na een hevige regenbui? Dan kan je gelukkig heel waarschijnlijk terugvallen op je brandverzekering. Die dekt in sommige gevallen ook de kosten voor de opruimings- en poetswerken. 

Bekijk hier onze Multirisk Brandverzekering >  

Hoe kunnen we je helpen?

Via telefoon

Al klant:

Tel: 02 509 04 11

Ma - Vrij : 9u tot en met 17u

Nog geen klant:

Tel: 0800 14 200

Ma - Vrij : 9u tot en met 17u       

Ter plaatse

Zoek een kantoor of zetel

Jouw kantoor

 

Berekening premie

 

Aanvraag offertes

     

    Aanvraag offertes

    Jouw bescherming als klant

    Federale Verzekering stelt alles in het werk jouw bescherming als klant te waarborgen en schikt zich naar de wettelijke bepalingen voor de bescherming van jouw privéleven, het gebruik van jouw gegevens en het bewaren van hun vertrouwelijkheid.

    De maatschappij neemt alle noodzakelijke voorzorgen om belangenconflicten te vermijden, te voorkomen en te beheren. Ze baseert zich op objectieve criteria voor het aanvaarden van een risico, de tarificatie en de uitbreiding van de waarborgen. Je kan deze segmentatiecriteria raadplegen.

    Heeft u een klacht?
    Meer info

    Jouw persoonlijk toegang tot Federale Verzekering ?

    Alles weten over jouw contracten, jouw financiële producten of je gegevens,… met andere woorden, dankzij My Federale heb je toegang tot jouw volledig verzekerings/bellegingsportefeuille 24u/24, 
    7 dagen/7 ! 

     

    Meld je aanHeb je nog geen MY FEDERALE ?
    Vraag het hier aan >

    Onze schadeaangifteformulieren

    Je vindt ze hier!