?
Hulp nodig?
Gaan

Wat kost het mobiliteitsbudget aan de werkgever?

 

Een bedrijfsfiets, een treinabonnement of een duurzamere bedrijfswagen? Het mobiliteitsbudget geeft werknemers vrijheid en mogelijkheden. Maar wat betekent dit precies voor de werkgever en vooral: hoe ziet het kostenplaatje eruit?  

 

Het mobiliteitsbudget is een maatregel van de overheid om het aantal bedrijfswagens op onze wegen te reduceren. Heel concreet kunnen werknemers hun bedrijfswagen inruilen binnen 3 pijlers: 
  1. De keuze voor een kleinere, milieuvriendelijkere bedrijfswagen; 
  2. De keuze voor andere, duurzamere vervoersoplossingen; 
  3. De keuze om het resterende saldo in cash te laten uitbetalen. 
In dit artikel Het mobiliteitsbudget in 4 vragen én antwoorden lees je meer details. 

ARTIKEL_1.2.Mobiliteitsbudget_360x273_03

 

 

Hoe wordt het mobiliteitsbudget berekend?

Het vertrekpunt voor de bepaling van het bedrag dat beschikbaar is, is de bedrijfswagen die de werknemer zou gekozen hebben. Dit bedrag hangt nauw samen met de zogenaamde Total Cost of Ownership (TCO) van de bedrijfswagen in het oude systeem. Hier spelen heel wat meer zaken mee dan enkel de financieringskost van de auto in kwestie. Zo moet je als werkgever ook kijken naar de brandstofkosten, de verzekeringspremie, de niet-aftrekbare btw en zelfs de CO2-solidartiteitsbijdrage.

Eens het budget is vastgelegd, kan de werkgever samen met de werknemer het pakket verder samenstellen en invullen aan de hand van de drie pijlers. 

 

Maar wat met kosten voor de werkgever zelf?

De invoering van het mobiliteitsbudget is een budgetneutrale operatie. Let wel: het is geen besparingsoperatie. Zo stemt het mobiliteitsbudget overeen met de reële jaarlijkse werkgeverskost van de bedrijfswagen. De 3 pijlers (zie boven) zijn belangrijk voor de werkgever omdat ze elk passen binnen een (para)fiscaal regime:   

Meer informatie over het mobiliteitsbudget vind je op www.mobiliteitsbudget.be


ARTIKEL_1.3.Cafetariaplan_360x273_05

 

Ken je het cafetariaplan al?

Met het cafetariaplan kunnen werknemers zelf een deel van hun loonpakket samenstellen. Een flexibel win-winsysteem voor werknemer én werkgever. 

Vertel me meer > 

ARTIKEL_1.1.Mobiliteitsbudget_360x273_02

 

Het mobiliteitsbudget in 4 vragen en antwoorden

Meer weten over wat het mobiliteitsbudget precies is? Federale Verzekering beantwoordt de 4 meest gestelde vragen

Bekijk ze hier > 

ARTIKEL_1.2.Mobiliteitsbudget_360x273_02

 

Verzeker je wagenpark 

Een duurzamere bedrijfswagen moet ook goed verzekerd de baan op gaan. Bij Federale Verzekering helpen we ondernemingen graag op weg! 

Bekijk onze producten > 

Hoe kunnen we je helpen?

Via telefoon

Al klant:

Tel: 02 509 04 11

Ma - Vrij : 9u tot en met 17u

Nog geen klant:

Tel: 0800 14 200

Ma - Vrij : 9u tot en met 17u       

Ter plaatse

Zoek een kantoor of zetel

Jouw kantoor

 

Berekening premie

 

Aanvraag offertes

     

    Aanvraag offertes

    Jouw bescherming als klant

    Federale Verzekering stelt alles in het werk jouw bescherming als klant te waarborgen en schikt zich naar de wettelijke bepalingen voor de bescherming van jouw privéleven, het gebruik van jouw gegevens en het bewaren van hun vertrouwelijkheid.

    De maatschappij neemt alle noodzakelijke voorzorgen om belangenconflicten te vermijden, te voorkomen en te beheren. Ze baseert zich op objectieve criteria voor het aanvaarden van een risico, de tarificatie en de uitbreiding van de waarborgen. Je kan deze segmentatiecriteria raadplegen.

    Heeft u een klacht?
    Meer info

    Jouw persoonlijk toegang tot Federale Verzekering ?

    Alles weten over jouw contracten, jouw financiële producten of je gegevens,… met andere woorden, dankzij My Federale heb je toegang tot jouw volledig verzekerings/bellegingsportefeuille 24u/24, 
    7 dagen/7 ! 

     

    Meld je aanHeb je nog geen MY FEDERALE ?
    Vraag het hier aan >

    Onze schadeaangifteformulieren

    Je vindt ze hier!