?
Hulp nodig?
Gaan

Wat is het mobiliteitsbudget?

 

Uit een onderzoek van Securex in 2021 blijkt dat amper 4% van de Belgische werknemers al gebruik maakt van het mobiliteitsbudget. Nochtans geeft 25% van de werknemers met een bedrijfswagen aan hier wél interesse voor te hebben … De weg ligt dan misschien steeds meer open, werkgevers zitten nog met heel wat vragen. Wij beantwoorden ze!  

 

1. Wat is het mobiliteitsbudget precies?

Het mobiliteitsbudget biedt een alternatief voor de klassieke bedrijfswagen. Het is een pakket aan voordelen die het aantal (vervuilende) bedrijfswagens van onze wegen moet halen. 

Deze alternatieven kunnen in drie grote groepen ingedeeld worden:  

  • De keuze voor een milieuvriendelijke bedrijfswagen;  
  • De keuze voor duurzame vervoermiddelen; 
  • De keuze voor cash. 

Als werkgever beslis je zelf of je het mobiliteitsbudget aanbiedt aan je personeel. Je kan het invoeren voor de hele onderneming, voor bepaalde afdelingen of voor bepaalde categorieën van werknemers. Je werknemers zijn niet verplicht hierop in te gaan. 

Lees meer over hoe je het mobiliteitsbudget kan invullen via deze link!  

 

ARTIKEL_1.1.Mobiliteitsbudget_360x273_02

 

2. Wie kan beroep doen op het mobiliteitsbudget?

Niet iedereen: 


3. Zijn er voorwaarden verbonden aan het mobiliteitsbudget?

Ja. 

Het mobiliteitsbudget mag niet worden toegekend om lonen, premies, voordelen in natura of andere voordelen te vervangen. Vanaf de toekenning van het mobiliteitsbudget ben je als werkgever ook niet langer meer verplicht om het woon-werkverkeer van de werknemer terug te betalen

Doe je dat toch? Dan wordt deze tussenkomst niet langer vrijgesteld maar belast als een gewone bezoldiging. De basisvrijstelling van € 410 voor ‘andere vervoermiddelen’ blijft wel behouden. De werkgeverstussenkomst in het woon-werkverkeer is in dat geval ook onderworpen aan RSZ-bijdragen. 

 

4. Zorgt het mobiliteitsbudget voor meer administratie?

 

Ja en neen. 

Gaat een werknemer in op je aanbod? Dan mag deze werknemer het bedrag dat je voorziet voor een bedrijfswagen vrij besteden aan de drie pijlers (binnen het voorstel dat jij als werkgever doet). Zo kan je je werknemer bijvoorbeeld de keuze voor een elektrische bedrijfswagen aanbieden. Of wil je werknemer liever een abonnement op het openbaar vervoer of een elektrische fiets van het bedrijf leasen? 

Al deze keuzemogelijkheden zorgen natuurlijk voor meer papierwerk. Maar deze bijkomende administratie kan grotendeels worden opgevangen met hr-tools die een link hebben met de betaalrol

De verzekering van je bedrijfswagen(s)? Reken op ons!

Of je nu al de mogelijkheid hebt om het mobiliteitsbudget in te voeren of niet, al je huidige of toekomstige bedrijfswagens moeten goed verzekerd de baan opgaan. En daar kan Federale Verzekering bij helpen. Neem een kijkje tussen onze verzekeringsproducten voor voertuigen - specifiek voor ondernemingen – of praat er eens over met onze verzekeringsadviseur bij jou in de buurt!

Ontdek onze oplossingen
ARTIKEL_1.2.Mobiliteitsbudget_360x273_03

 

Wat kost het mobiliteitsbudget? 

Is het mobiliteitsbudget duurder of goedkoper dan een bedrijfswagen ter beschikking stellen aan een werknemer? 

Ontdek het hier > 

ARTIKEL_1.3.Cafetariaplan_360x273_05

 

Het abc van het cafetariaplan

Het mobiliteitsbudget maakt deel uit van het cafetariaplan: een totaalpakket van extralegale voordelen die je aan je werknemers kan aanbieden. 

Vertel me meer > 

ARTIKEL_1.2.Mobiliteitsbudget_360x273_02

 

Verzeker je wagenpark 

Naar een nieuwe mobiliteit? Top! Maar vergeet de verzekeringen niet. Zo gaan je werknemers steeds gerust de baan op. Bij Federale Verzekering helpen we ondernemingen graag op weg! 

Bekijk onze oplossingen > 

Hoe kunnen we je helpen?

Via telefoon

Al klant:

Tel: 02 509 04 11

Ma - Vrij : 9u tot en met 17u

Nog geen klant:

Tel: 0800 14 200

Ma - Vrij : 9u tot en met 17u       

Ter plaatse

Zoek een kantoor of zetel

Jouw kantoor

 

Berekening premie

 

Aanvraag offertes

     

    Aanvraag offertes

    Jouw bescherming als klant

    Federale Verzekering stelt alles in het werk jouw bescherming als klant te waarborgen en schikt zich naar de wettelijke bepalingen voor de bescherming van jouw privéleven, het gebruik van jouw gegevens en het bewaren van hun vertrouwelijkheid.

    De maatschappij neemt alle noodzakelijke voorzorgen om belangenconflicten te vermijden, te voorkomen en te beheren. Ze baseert zich op objectieve criteria voor het aanvaarden van een risico, de tarificatie en de uitbreiding van de waarborgen. Je kan deze segmentatiecriteria raadplegen.

    Heeft u een klacht?
    Meer info

    Jouw persoonlijk toegang tot Federale Verzekering ?

    Alles weten over jouw contracten, jouw financiële producten of je gegevens,… met andere woorden, dankzij My Federale heb je toegang tot jouw volledig verzekerings/bellegingsportefeuille 24u/24, 
    7 dagen/7 ! 

     

    Meld je aanHeb je nog geen MY FEDERALE ?
    Vraag het hier aan >

    Onze schadeaangifteformulieren

    Je vindt ze hier!