?
Hulp nodig?
Gaan

 

construction-dirigeant

Burenhinder

Impact van de nieuwe wetgeving op uw verzekering(en)

 

Op 1 september 2021 is er nieuwe wetgeving met betrekking tot (buitensporige) burenhinder in werking getreden. We leggen u de betekenis van de wetswijziging uit en wat dit betekent voor de dekking van uw verzekering B.A. Ondernemingsrisico's of B.A. Bouwwerken.

Wat is "bovenmatige burenhinder"? 

 

We spreken van bovenmatige burenhinder wanneer het daadwerkelijke gebruik door een eigenaar van een eigendom (grond of gebouw) overlast veroorzaakt die verder gaat dan de normale overlast die je van een buur mag verwachten. Er hoeft niet per se een fout te zijn van de eigenaar die zijn eigendom gebruikt om van buitensporige burenhinder te spreken, hoe dan ook is hij er toch verantwoordelijk voor.

Bijvoorbeeld: Een veelvoorkomende vorm van "burenhinder" is het verschijnen van scheuren veroorzaakt door werkzaamheden in een naburig gebouw, zelfs indien  ze correct uitgevoerd zijn.

De nieuwe wetsbepalingen veranderen de bestaande regels omtrent burenhinder niet, maar hernemen principes die tot nu toe werden toegepast door de rechtbanken. Zo werd in de wetgeving opgenomen dat een rechter preventieve maatregelen kan gelasten bij een risico op vervuiling, gezondheid of veiligheid. De dreiging van overlast voor omwonenden zal voldoende rechtvaardiging zijn om preventieve maatregelen te eisen en juridische stappen te ondernemen.

Bijvoorbeeld: een buurman die zich zorgen maakt over zijn fundering vraagt ​​de eigenaar van een aangrenzend pand om voor aanvang van de werkzaamheden op het perceel een bodemonderzoek uit te voeren.

Bij Federale Verzekering blijven de polissen B.A. Ondernemingsrisico's en B.A. Bouwwerken schade ten gevolge van burenhinder dekken. Ook bij een contractuele overname van de aansprakelijkheid van de bouwheer, zal burenhinder door onze B.A. Bouwwerken gedekt worden.

Federale Verzekering komt echter niet tussen in de kosten van preventieve maatregelen die door een rechter in het kader van burenhinder opgelegd zouden worden. In dat geval gaat het immers om kosten die inherent zijn aan het uitvoeren van werkzaamheden op een bouwplaats en niet aan kosten die voortvloeien uit een schadeclaim.

Om u een beter inzicht te geven in de gevallen waarvoor u bij burenhinder verzekerd bent, geven we u enkele concrete voorbeelden die van toepassing kunnen zijn op uw B.A. Bouwwerken of B.A. Ondernemingsrisico's .*

 

 

 

  

B.A. Bouwwerken

 

Uw dekking en enkele voorbeelden

(raadpleeg hier de algemene voorwaarden)

 


 

construction-mes.chantiers-tous.risque.chantier

Dekking tegen risico's die tijdens de bouwwerken gelopen worden

Tijdens de werken verzekeren wij :

1. Persoonlijke aansprakelijkheid voor burenhinder vanwege de verzekerde activiteiten (bijvoorbeeld in een werkplaats / op de boerderij)

2. Aansprakelijkheid voor overlast op basis van de contractuele overname van de aansprakelijkheid van de bouwheer (enkel indien het contract met de bouwheer uitdrukkelijk voorziet in een overdracht van aansprakelijkheid voor burenhinder ten gevolge van werken uitgevoerd bij de bouwheer)

In de volgende gevallen bent u niet verzekerd:

 

Dekking tegen risico's die na de levering gelopen worden

Gebreken die zijn veroorzaakt door het feit van de werken / werkzaamheden

 

Rechtsbijstand

Wij dekken uw kosten wanneer een derde partij u schade berokkent en zij hiervoor aansprakelijk gesteld kan worden. (Op voorwaarde dat het inderdaad om een risico gaat dat gedekt wordt door uw B.A. Bouwwerken)

Wij vergoeden echter de kosten niet als er nog geen schade is opgetreden.

Zo vergoeden wij bijvoorbeeld niet de kosten die u maakt om preventieve maatregelen op te leggen aan uw buurman die van plan is om op zijn perceel werkzaamheden te verrichten en die mogelijk schade aan uw werkplaats kunnen toebrengen.

 

construction-mes.chantiers-RCdecenale

B.A. Ondernemingsrisico's

 

De meest voorkomende gevallen van burenhinder bij een onderneming, actief buiten de bouwsector, vallen onder de (optionele) waarborg Rechtsbijstand.

(raadpleeg hier de algemene voorwaarden)


 

Wij dekken uw verdedigingskosten wanneer een derde partij u schade berokkent en zij hiervoor aansprakelijk gesteld kan worden. (Op voorwaarde dat het inderdaad om een risico gaat dat gedekt wordt door uw B.A. Ondernemingsrisico's):

Wij vergoeden echter de kosten niet als er nog geen schade is opgetreden.

Zo vergoeden wij bijvoorbeeld niet de kosten die u maakt om preventieve maatregelen op te leggen aan uw buurman die van plan is om op zijn perceel werkzaamheden te verrichten en die mogelijk schade aan uw showroom kunnen toebrengen.

 

 

Heeft u nog vragen omtrent burenhinder?

We nodigen u uit om contact met uw adviseur op te nemen.

U kan de wettelijke bronnen met betrekking tot burenhinder hieronder of via het Belgisch Staatsblad raadplegen:

Oud art. 544 BW

Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.

Dit artikel wordt aangevuld met de jurisprudentiële analyses en rechtspraak

Art. 3.101 BW

§ 1. Naburige eigenaars hebben elk een recht op het gebruik en genot van hun onroerend goed. Bij de uitoefening van hun gebruik en genot eerbiedigen ze het geschapen evenwicht door geen hinder op te leggen aan de nabuur die de normale ongemakken uit de nabuurschap overtreft en hem toerekenbaar is. Om de bovenmatigheid van de hinder te beoordelen, is rekening te houden met alle omstandigheden van het geval, zoals het tijdstip, de frequentie en de intensiteit van de hinder, de eerstingebruikneming of de publieke bestemming van het onroerend goed van waaruit de hinder wordt veroorzaakt. § 2. Degene die het vermelde evenwicht schendt, is gehouden dit te herstellen. De rechter oordeelt welke van volgende maatregelen passend zijn om het evenwicht te herstellen: een vergoeding in geld die de bovenmatige hinder compenseert; de vergoeding van de kosten verbonden aan compenserende maatregelen op het gehinderde onroerend goed om de last tot het normale niveau te verminderen; voor zover dit op zich geen nieuw onevenwicht doet ontstaan en een normaal gebruik en genot van het onroerend goed hierdoor niet wordt uitgesloten, het bevel de handeling die het evenwicht verstoort te staken of op het hinderende onroerend goed maatregelen te nemen die de bovenmatige hinder verminderen tot het normale niveau. § 3. Indien één of beide naburige onroerende goederen bezwaard zijn met een recht ten voordele van een derde die een attribuut van het eigendomsrecht heeft, zijn de paragrafen 1 en 2 van toepassing op die derde voor zover deze ongemakken zijn veroorzaakt door een uitoefening van het attribuut dat hem kan worden toegerekend. Indien de hinder voortvloeit uit werkzaamheden die door de betrokken eigenaar of de titularis van dit attribuut expliciet of stilzwijgend zijn toegelaten, wordt deze geacht hem toerekenbaar te zijn. § 4. De vordering voor bovenmatige burenhinder verjaart overeenkomstig artikel 2262bis, § 1, tweede en derde lid van het oude Burgerlijk Wetboek.

Art. 3.102 BW

Indien een onroerend goed ernstige en manifeste risico’s inzake veiligheid, gezondheid of vervuiling ten aanzien van een naburig onroerend goed veroorzaakt waardoor het evenwicht tussen de onroerende goederen wordt verbroken, kan de eigenaar of gebruiker van dat naburige onroerend goed in rechte vorderen dat preventieve maatregelen worden genomen teneinde te verhinderen dat het risico zich realiseert.


Wettelijke bepalingen

* De voorbeelden op deze pagina zijn louter illustratief. Wanneer u met burenhinder geconfronteerd wordt, is het aangeraden om uw adviseur te contacteren. Die zal u helpen om een correcte analyse van de situatie te maken.

Heeft u een klacht?

Gelieve u dan in de eerste plaats te wenden tot de contactpersoon die belast is met uw dossier. Zijn/haar gegevens vindt u terug in onze briefwisseling. U kan uw klacht ook schriftelijk indienen op:

Federale Verzekering, Dienst Klachtenbeheer, Stoofstraat 12, 1000 Brussel.
Tel: 02 509 01 89 -  beheer.klachten@federale.be 

Indien u niet tevreden bent met het antwoord van onze Dienst klachtenbeheer, kunt u zich richten tot de Ombudsman van de Verzekeringen, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel - Fax: 02 547 59 75 - info@ombudsman-insurance.be.

Deze bepalingen doen geen afbreuk aan uw recht om een rechtsvordering in te stellen. 

 

  

Wettelijke documenten

Te downloaden:

275 KB
256 KB
195 KB
259 KB

Hoe kunnen we je helpen?

Via telefoon

Al klant:

Tel: 02 509 04 11

Ma - Vrij : 9u tot en met 17u

Nog geen klant:

Tel: 0800 14 200

Ma - Vrij : 9u tot en met 17u       

Ter plaatse

Zoek een kantoor of zetel

Jouw kantoor

 

Berekening premie

 

Aanvraag offertes

     

    Aanvraag offertes

    Jouw bescherming als klant

    Federale Verzekering stelt alles in het werk jouw bescherming als klant te waarborgen en schikt zich naar de wettelijke bepalingen voor de bescherming van jouw privéleven, het gebruik van jouw gegevens en het bewaren van hun vertrouwelijkheid.

    De maatschappij neemt alle noodzakelijke voorzorgen om belangenconflicten te vermijden, te voorkomen en te beheren. Ze baseert zich op objectieve criteria voor het aanvaarden van een risico, de tarificatie en de uitbreiding van de waarborgen. Je kan deze segmentatiecriteria raadplegen.

    Heeft u een klacht?
    Meer info

    Jouw persoonlijk toegang tot Federale Verzekering ?

    Alles weten over jouw contracten, jouw financiële producten of je gegevens,… met andere woorden, dankzij My Federale heb je toegang tot jouw volledig verzekerings/bellegingsportefeuille 24u/24, 
    7 dagen/7 ! 

     

    Meld je aanHeb je nog geen MY FEDERALE ?
    Vraag het hier aan >

    Onze schadeaangifteformulieren

    Je vindt ze hier!