?
Hulp nodig?
Gaan

 

Boost voor het mobiliteitsbudget

Het mobiliteitsbudget heeft een trage start genomen. Maar dat zal waarschijnlijk veranderen. De nieuwe manier van werken na Corona en een versoepeling van de regelgevig kunnen het systeem immers een boost geven.

 

Het mobiliteitsbudget bestaat sinds 1 maart 2019. Het bestaat erin dat uw werknemers die een bedrijfswagen hebben of die recht hebben op een dergelijke auto, kunnen instemmen met een kleiner voertuig of met het inleveren ervan. In ruil daarvoor ontvangen ze dan andere voordelen zoals een abonnement op het openbaar vervoer, een lidmaatschap van een autodeelsysteem, een bedrijfsfiets, een grote huurauto tijdens de vakantie, de terugbetaling van huisvestingskosten en zelfs een deel in cash. Ze zijn te groeperen in 3 grote delen: een kleinere wagen, alternatieve mobiliteitsoplossingen of cash. Met het systeem wil de overheid iets doen aan de vele bedrijfswagens op onze wegen.

 

      particulieren-mobiliteit-fietsen.elektrische.voertuigen 

 

Beperkt succes

 

Tot nog toe bleef het succes van de regeling beperkt. Een enquête die de hr-dienstengroep Securex in mei uitvoerde, leert dat amper 4% van de Belgische werknemers op dat moment al een dergelijk budget had. 25% van de gebruikers van een bedrijfswagen liet nochtans optekenen ervoor open te staan. “De nieuwe manier van werken na de coronacrisis kan een gamechanger zijn”, zegt Ina Sanders van Securex Consulting. “Als werknemers meer thuis werken, hebben ze misschien minder hun auto nodig of toch minder een grote auto. Dan worden andere voordelen mogelijk interessanter.”



Bijkomende administratie

 

Het is aan u, als werkgever, om te beslissen of u uw personeel toegang geeft tot een mobiliteitsbudget. Daarna beslist de werknemer vrij of hij al dan niet ingaat op uw aanbod. Het kan hem niet worden opgelegd. Als de werknemer ingaat op uw aanbod, dan mag hij het bedrag dat u voorziet voor een bedrijfswagen, vrij besteden binnen de voorstellen die u als werkgever doet. Sanders: “Bedrijfsleiders die hiervoor opteren, doen er goed aan vooraf met hun werknemers te overleggen welke voordelen ze in ruil voor het inleveren van hun grote auto wensen. Dat biedt naderhand meer kans op succes.” In de enquête gaf 40% van de werknemers aan een kilometervergoeding te willen ontvangen, 22% koos voor een jaarabonnement op het openbaar vervoer en 13% voor een bedrijfsfiets. Daarnaast was er ook een behoorlijke belangstelling om een deelauto van het bedrijf te kunnen gebruiken. Dit alles geeft uiteraard een pak bijkomende administratie, geeft Sanders toe. “Maar dat kan grotendeels worden opgevangen met hr-tools, die een link hebben met de betaalrol.”

Voorwaarden

 

Niet iedereen komt echter in aanmerking voor een mobiliteitsbudget. Zo kan u als werkgever maar een mobiliteitsbudget invoeren als u gedurende 36 maanden voorafgaand aan de invoering een of meerdere bedrijfswagens ter beschikking van uw personeel stelde. Het mobiliteitsbudget kan ook enkel worden toegekend aan iemand die op het moment van aanvraag al minstens 3 maanden ononderbroken over een bedrijfswagen beschikte of in die periode ervoor in aanmerking kwam en in de 36 maanden voor de aanvraag minstens 12 maanden een bedrijfswagen had. Dat geeft vandaag soms problemen”, aldus nog Sanders. “Denk maar aan mensen die promoveren. Zij worden nu naar een bedrijfswagen geduwd. Pas al ze voldoen aan de tijdsvoorwaarde hebben ze recht op een mobiliteitsbudget. Daarom werden binnen de Nationale Arbeidsraad al aanbevelingen gedaan om dit aan te passen.” Voor nieuwe ondernemingen en nieuwe werknemers gelden sowieso soepelere voorwaarden.


Federale Verzekering kiest voor flexibiliteit met cafteriaplan

 

Een alternatief voor het mobiliteitsbudget is een cafetariaplan waarin o.a. mobiliteitsoplossingen vervat zitten. Wij bij Federale Verzekering kozen voor deze optie. “Dat laat ons toe om ons enerzijds aan te passen aan de nieuwe manier van werken na de coronacrisis, en anderzijds om bijkomende voordelen in het plan op te nemen”, zegt Alex Debeuf, hr-expert bij Federale Verzekering. “Wij zijn dit jaar  kaderpersoneel. Volgend jaar breiden we dit uit naar alle werknemers.” Voor een deel van hun loonpakket mogen de werknemers kiezen uit een menu, met onder meer een bedrijfsfiets, tickets of abonnementen op het openbaar vervoer en een upgrade van de bedrijfswagen.“Maar met een cafetariaplan kunnen we echter ook smartphones, laptops, extra vakantiedagen of andere voordelen aanbieden”, aldus Debeuf.

 


Omnium

De Omniumverzekering vergoedt de materiële schade aan je personenauto - ongeacht of je in fout bent of niet.

Meer details

Hoe kunnen we je helpen?

Via telefoon

Al klant:

Tel: 02 509 04 11

Ma - Vrij : 9u tot en met 17u

Nog geen klant:

Tel: 0800 14 200

Ma - Vrij : 9u tot en met 17u       

Ter plaatse

Zoek een kantoor of zetel

Jouw kantoor

 

Berekening premie

 

Aanvraag offertes

     

    Aanvraag offertes

    Jouw bescherming als klant

    Federale Verzekering stelt alles in het werk jouw bescherming als klant te waarborgen en schikt zich naar de wettelijke bepalingen voor de bescherming van jouw privéleven, het gebruik van jouw gegevens en het bewaren van hun vertrouwelijkheid.

    De maatschappij neemt alle noodzakelijke voorzorgen om belangenconflicten te vermijden, te voorkomen en te beheren. Ze baseert zich op objectieve criteria voor het aanvaarden van een risico, de tarificatie en de uitbreiding van de waarborgen. Je kan deze segmentatiecriteria raadplegen.

    Heeft u een klacht?
    Meer info

    Jouw persoonlijk toegang tot Federale Verzekering ?

    Alles weten over jouw contracten, jouw financiële producten of je gegevens,… met andere woorden, dankzij My Federale heb je toegang tot jouw volledig verzekerings/bellegingsportefeuille 24u/24, 
    7 dagen/7 ! 

     

    Meld je aanHeb je nog geen MY FEDERALE ?
    Vraag het hier aan >

    Onze schadeaangifteformulieren

    Je vindt ze hier!