?
Hulp nodig?
Gaan

Verplichte Verzekering Arbeidsongevallen

Een ongeval op de werf is snel gebeurd. Als werkgever bent u dan ook verplicht om een verzekering Arbeidsongevallen te nemen voor alle werknemers die u in dienst hebt.

Wat houdt dit in voor u?

  • Winnaar van 6 opeenvolgende edities van de DECAVI Trofee in de categorie: "Mijn onderneming: verzekering Arbeidsongevallen"*
  • Schadebeheer en preventiedienst
  • Begeleiding van slachtoffers van een zwaar arbeidsongeval en hun naasten

Waar dient u op te letten?

  • De medische kosten worden worden terugbetaald op basis van de RIZIV tarieven
  • Materiële en mentale schade wordt niet terugbetaald
  • In geval van tijdelijke arbeidsongeschiktheid is de vergoeding geplafoneerd tot 90% van het basisloon (met beperking tot het wettelijke loonplafond)

Vraag je afspraak

 

Heb je personeel in dienst? Dan is een polis Arbeidsongevallen natuurlijk wettelijk verplicht! Over deze verzekering leggen we je hieronder alles uit. Wil je meer info hierover? Vraag hiernaast dan snel je vrijblijvende afspraak aan!

Wat is er verzekerd?

 

De verplichte verzekering Arbeidsongevallen vergoedt slachtoffers van een arbeidsongeval dat zich op een van de volgende plaatsen voordoet:

  • op de plaats waar het werk wordt uitgevoerd, tijdens de werkuren (ook in het geval van thuiswerk)
  • tijdens het woon-werkverkeer (heen en terug)

Maar ook wanneer een arbeidsongeval zich voordoet tijdens een teambuilding-evenement of een feest dat door uw onderneming wordt georganiseerd.

De kosten van het slachtoffer van een arbeidsongeval worden vergoed bij:

  • arbeidsongeschiktheid
  • ziekenhuisopname
  • ambulante medische behandeling (buiten het ziekenhuis)

Er is ook een vergoeding voorzien voor het gezin van de werknemer die door een arbeidsongeval overlijdt.

 

 

Wat wordt er niet vergoed? Zijn er beperkingen?

 

Er is geen vergoeding voor:

  • Stoffelijke schade.
  • Morele schade.
  • Ziektes die niet het gevolg zijn van een ongeval.
  • Opzettelijk door het slachtoffer veroorzaakte ongevallen.

De vergoeding in geval van tijdelijke arbeidsongeschiktheid is wettelijk vastgelegd op 90% van het basisloon (met beperking tot het wettelijke loonplafond).

Indien u niet voor de verzekering arbeidsongevallen excedent (aanvullende wet) heeft gekozen, wordt het basisloon dat gebruikt wordt voor de berekening in geval van tijdelijke of blijvende arbeidsongeschiktheid beperkt tot het wettelijk loonplafond.

De medische kosten worden terugbetaald op basis van RIZIV-tarieven. 

De waarborgen, uitsluitingen en limieten zoals hierboven beschreven zijn niet exhaustief. Raadpleeg de algemene voorwaarden en de IPID (raadpleegbaar onderaan deze pagina) voor u een verzekeringsovereenkomst onderschrijft.

 

 

Onze troeven


Wij vergemakkelijken u het leven

Dankzij een volledig gedigitaliseerd beheer hoeft u ons uw documenten niet meer per post op te sturen. Voortaan biedt digitale tool van Federale Verzekering u de volgende mogelijkheden:

U kunt op onze begeleiding rekenen...

Als een van uw werknemers het slachtoffer wordt van een zwaar arbeidsongeval, kunt u op onze gespecialiseerde dienst rekenen voor de begeleiding van slachtoffers van zware arbeidsongevallen en hun gezin.

... en een beroep doen op onze knowhow

U kunt gebruikmaken van het advies van onze dienst Preventie.

 

 

Waardevolle tips


Wettelijke bepalingen


Het Belgische recht is van toepassing op dit product.

Het contract heeft een looptijd van drie jaar en wordt stilzwijgend verlengd voor een periode die gelijk is aan de initiële duur.

* Uitgereikt in Brussel op 25/04/2018, 26/04/2017, 27/04/2016, 29/04/2015, 23/04/2014 en 15/05/2013 tijdens de uitreiking van de DECAVI Trofee Niet-Levensverzekeringen in de categorie: "Mijn onderneming: Verzekering Arbeidsongevallen". Oplossingen van 12 verzekeringsmaatschappijen kwamen in aanmerking in deze categorie. Meer info op www.decavi.be

Heeft u een klacht?

Gelieve u dan in de eerste plaats te wenden tot de contactpersoon die belast is met uw dossier. Zijn/haar gegevens vindt u terug in onze briefwisseling. U kan uw klacht ook schriftelijk indienen op:

Federale Verzekering, Dienst Klachtenbeheer, Stoofstraat 12, 1000 Brussel.
Tel: 02 509 01 89 - beheer.klachten@federale.be 

Indien u niet tevreden bent met het antwoord van onze Dienst klachtenbeheer, kunt u zich richten tot de

Ombudsman van de Verzekeringen, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel - Fax: 02 547 59 75 - info@ombudsman-insurance.be

Deze bepalingen doen geen afbreuk aan uw recht om een rechtsvordering in te stellen. 

 

Iedere beslissing om de Arbeidsongevallenverzekering te onderschrijven, moet gebaseerd zijn op een uitgebreid onderzoek van het IPID en de algemene voorwaarden. U vindt ze hieronder. 

Hoe kunnen we u helpen?

Via telefoon 

Al klant:

Tel: 02 509 04 11

Ma - Vrij : 9u tot en met 17u

Nog geen klant:

Tel: 0800 14 200

Ma - Vrij : 9u tot en met 17u       

Op afspraak

Zoek de adviseur uit uw regio

Uw persoonlijke adviseur

 

Uw bescherming als klant

Federale Verzekering stelt alles in het werk uw bescherming als klant te waarborgen en schikt zich naar de wettelijke bepalingen voor de bescherming van uw privéleven, het gebruik van uw gegevens en het bewaren van hun vertrouwelijkheid.

De maatschappij neemt alle noodzakelijke voorzorgen om belangenconflicten te vermijden, te voorkomen en te beheren. Ze baseert zich op objectieve criteria voor het aanvaarden van een risico, de tarificatie en de uitbreiding van de waarborgen. U kunt deze segmentatiecriteria raadplegen.

Meer info

Jouw persoonlijk toegang tot Federale Verzekering ?

Alles weten over jouw contracten, jouw financiële producten of je gegevens,… met andere woorden, dankzij My Federale heb je toegang tot jouw volledig verzekerings/bellegingsportefeuille 24u/24, 
7 dagen/7 ! 

 

Meld je aanHeb je nog geen MY FEDERALE ?
Vraag het hier aan >

 

Onze schadeaangifteformulieren

Je vindt ze hier!