Hoe kan uw bedrijf besparen op de energiefactuur?
Ook bedrijven ontsnappen niet aan de hoge energieprijzen. Maar kunnen zij er iets ook aan doen of moeten ze de situatie lijdzaam ondergaan? Is een energieaudit de oplossing? En wat kunnen we doen op korte termijn?
De cijfers van het statistiekbureau Statbel zijn duidelijk. Elektriciteit was in mei 54% duurder dan een jaar eerder. Aardgas kostte zelfs 131% meer. En voor motorbrandstoffen moest 32% meer worden betaald. De forse stijging van de prijzen van de nutsvoorzieningen heeft meerdere vaders. In de eerste plaats zakten ze tijdens het coronajaar 2020 naar een historisch laag peil omdat er veel minder vraag was. Dat ze na de heropening van de economie zouden aantrekken, viel dan ook te verwachten. Toch is de stijging veel groter dan eerst ingeschat werd. De oorlog in Oekraïne met druk op de leveringen van gas uit Rusland en langdurige onderhoudswerken aan Franse kerncentrales zijn daar niet vreemd aan. Volgens de Nationale Bank treffen de hoge energieprijzen de hele economie.
Toch voelen niet alle sectoren de impact even sterk. Het aandeel van energie in de totale bedrijfsaankopen varieert, afhankelijk van de bedrijfstak, van minder dan 1% tot meer dan 50%. Bij onder meer de chemie, de productie van bakstenen, maar ook de visserij, het transport en de exploitatie van datacentra loopt de rekening het sterkst op. De uiteindelijke impact hangt echter af van de mate waarin de ondernemingen hun gestegen kosten kunnen doorrekenen aan de klant. Volgens de Nationale Bank bedraagt de gemiddelde doorrekening 60%.
Hoe kunnen bedrijven dan de rekening in toom houden? Grote bedrijven hebben daarvoor een goed instrument: de energieaudit. Een Europese richtlijn verplicht hen om die alle vier jaar te laten uitvoeren. De audit beschrijft hoeveel energie de bedrijfsgebouwen nodig hebben, alsook hoeveel energie er nodig is om de installaties te doen werken. Daarnaast wordt er gezocht naar energiebesparende maatregelen. Maar ook kmo’s maken zich het best op voor een energieaudit.
"Uit de praktijk weten we dat een besparing van 10 à 30% zeker haalbaar is"
In Vlaanderen wordt de verplichting uitgebreid naar deze bedrijven. Vanaf 1 april 2023 moet ook iedere kmo, met een bepaald energieverbruik, beschikken over een energieaudit of balans. “Meten is ook hier weten”, zegt oprichter en CEO Tim Vancouillie van E-Luse, een studiebureau dat gespecialiseerd is in energieadvies voor kmo’s en productiebedrijven. “Heel wat bedrijven hebben vandaag geen enkel zicht op hun energieverslinders. Als ze dan al kunnen starten met het meten van hun grote verbruikers, is dat al een grote vooruitgang. Het is al nuttig om te weten of er verschillen zijn tussen zomer en winter en tussen weekdagen en weekends. We willen ook weten of er een link is met de buitentemperaturen of productiedata.” Hoeveel energie een gemiddeld bedrijf na het maken van een energieaudit bespaart, is moeilijk te zeggen. Het hangt sterk af van het type bedrijf. “Een onderneming met veel kleine machines zal wellicht minder kunnen besparen dan een met grote installaties. Uit de praktijk weten we dat een besparing van 10 à 30% zeker haalbaar is.”
Vancouillie: “De ervaring leert dat de grootste winsten vaak te behalen zijn in het productieproces. Kan de temperatuur iets worden verlaagd? Is er energierecuperatie mogelijk? Is het zinvol om machines te vervangen door zuinigere versies? Kunnen leidingen worden geïsoleerd? Zijn er persluchtlekken?” Maar ook in de gebouwen valt vaak nog veel te besparen. “90% van de bedrijven kan nog iets doen aan zijn verlichting: slimme verlichting en overschakelen op ledlampen.” Vancouillie: “Bij de opstart van een energieaudit vragen we altijd eerst een presentatie van het bedrijf zelf. Want ook wij moeten ons kunnen inwerken op het proces. Daarna maken we een rondgang en zien we vaak al snel enkele mogelijkheden om te besparen. En we doen vaak een brainstormsessie met de medewerkers. Zij kennen de processen door en door. Het is opmerkelijk hoeveel ideeën om te besparen daaruit komen.”
Niet alleen het onder controle houden van de kosten is belangrijk voor een ondernemer, het beheersen van risico’s is dat eveneens. Wie geïnvesteerd heeft in energiezuinigheid, ziet de waarde van zijn onderneming stijgen. Neem een kijkje op federale.be en ontdek wat wij voor u kunnen doen om uw onderneming, maar ook u en uw medewerkers, te beschermen. Wil u zeker weten of uw verzekeringen nog helemaal up-to-date zijn?
Doe een gratis en vrijblijvende Polis Check!
Tel: 02 509 04 11
Ma - Vrij : 9u tot en met 17u
Tel: 0800 14 200
Ma - Vrij : 9u tot en met 17u
Federale Verzekering stelt alles in het werk jouw bescherming als klant te waarborgen en schikt zich naar de wettelijke bepalingen voor de bescherming van jouw privéleven, het gebruik van jouw gegevens en het bewaren van hun vertrouwelijkheid.
De maatschappij neemt alle noodzakelijke voorzorgen om belangenconflicten te vermijden, te voorkomen en te beheren. Ze baseert zich op objectieve criteria voor het aanvaarden van een risico, de tarificatie en de uitbreiding van de waarborgen. Je kan deze segmentatiecriteria raadplegen.
Alles weten over jouw contracten, jouw financiële producten of je gegevens,… met andere woorden, dankzij My Federale heb je toegang tot jouw volledig verzekerings/bellegingsportefeuille 24u/24,
7 dagen/7 !
Meld je aan | Heb je nog geen MY FEDERALE ? Vraag het hier aan > |