Over zelfrijdende auto’s doen heel wat verhalen de ronde. Soms gebaseerd op feiten, maar soms ook helemaal onterecht. Hoe zit het nu echt met het autonoom rijden en wat met aansprakelijkheid bij een ongeval? Tijd om even de feiten en de fictie te onderscheiden.
Zelfrijdende auto’s veroorzaken meer ongevallen
Zijn zelfrijdende auto’s onveiliger? Niet volgens Lukas Neckermann, mobiliteitsexpert en auteur van het boek The Mobility Revolution. “Wie vertrouw je het meest om met de wagen te rijden? Jaarlijks vallen er 1,2 miljoen doden in het verkeer. En wie veroorzaakt die dodelijke ongevallen? Dat zijn wij, mensen: 90 procent van de dodelijke ongevallen is te wijten aan een menselijke fout. En moet je de andere persoon in het verkeer vertrouwen, die ondertussen iets aan het drinken is, nog snel iets eet en zijn smartphone checkt?”
Ze zijn nu al klaar
Technologisch gezien staat de autosector inderdaad al heel ver, maar ze heeft nog enkele stappen te zetten in de richting van de volledig zelfrijdende auto. Het kan nog enkele jaren duren voor de technologie én de infrastructuur helemaal ontwikkeld zijn. Wellicht zal dit ook niet in alle landen en op alle wegen even snel gebeuren. De eerste toepassing vormen de snelwegen, omdat die voor camera’s en sensoren veel gemakkelijker te ‘begrijpen’ zijn dan pakweg een bochtige plattelandsweg met gebrekkige wegmarkeringen.
Bij slecht weer is rijden onmogelijk
Camera’s en sensoren kunnen verstoord worden door het weer. Bij hevige regen kan de afstandsradar van de snelheidsregelaar bijvoorbeeld falen. Een groot probleem voor een zelfrijdende wagen. En wat met sneeuw bijvoorbeeld? Camera’s kunnen in die moeilijke omstandigheden wegmarkeringen of ondergesneeuwde verkeersborden niet meer herkennen. Ford denkt dit probleem te kunnen verhelpen door zeer gedetailleerde 3D-kaarten te gebruiken. Die bevatten gegevens zoals de maximale snelheid of het type wegdek, zodat de auto altijd zeer nauwkeurig weet waar hij zich bevindt, zelfs zonder de klassieke camera’s.
Autorijden wordt saai
Het gaspedaal vloeren, de motor in de toeren horen gaan, schakelen, bochten aan elkaar rijgen: rijden zorgt voor heel wat plezier. Wordt het dan een saaie bedoening in een zelfrijdende auto? Helemaal niet, maar het wordt wel een andere ervaring. Wanneer de auto alle rijfuncties overneemt van de bestuurder, krijgt die de handen vrij om te doen wat hij of zij wil. Passagiers kunnen tegenover elkaar zitten zoals in een treinwagon om gezellig te praten. Je kunt even naar Netflix kijken om je te ontspannen of de e-mails beantwoorden voor je op het werk aankomt. De mogelijkheden zijn eindeloos. Zo presenteerde Holoride (een start-up gesteund door Audi) op de Consumer Electronics Show 2019 in Las Vegas een game dat je al rijdend kunt spelen. De passagier draagt een virtual reality-bril om het spel te beleven. Zowel de duur als de bewegingen in het spel zijn volledig afgestemd op de autorit. Leuk gevonden, toch?
En wie is aansprakelijk bij een ongeval?
Behalve de infrastructuur vormt ook de verzekering van zelfrijdende auto’s een heikel punt. Wie is immers verantwoordelijk wanneer een zelfrijdende auto een ongeval veroorzaakt? Tot op vandaag draagt de bestuurder van het voertuig nog altijd de eindverantwoordelijkheid. Bij een ongeval bepaalt de verzekeraar wie aansprakelijk is, voornamelijk op basis van het aanrijdingsformulier. Maar wat als er helemaal geen bestuurder meer aan te pas komt, zoals bij zelfrijdende auto’s van niveau vijf? Vragen die nog opgelost moeten worden.
In een zelfrijdende auto kan de technologie falen en een ongeval veroorzaken, bijvoorbeeld wanneer de camera’s die de weg ‘lezen’ plots uitvallen. Mogelijk wordt in zo’n geval niet de bestuurder, maar de autoconstructeur of de fabrikant van de onderdelen of software aansprakelijk gesteld. Of misschien zelfs de wegbeheerder, wanneer bijvoorbeeld de auto niet de juiste gegevens van de verkeerslichten ontvangt. De aansprakelijkheid kan dus verschuiven van de bestuurder naar het product of de lokale overheid. Daarnaast ontstaan nieuwe risico’s zoals hacking van de communicatiesystemen, waarvoor ongetwijfeld nieuwe polissen zullen ontstaan. Een andere mogelijkheid is dat je als potentieel ‘slachtoffer’ zelf een verzekering afsluit, waardoor de schade onmiddellijk door je eigen verzekering wordt verzekerd.
Positief is alvast dat zelfrijdende auto’s wellicht veel minder ongevallen en slachtoffers zullen veroorzaken. Vandaag is de overgrote meerderheid van ongevallen te wijten aan menselijke fouten, terwijl zelfrijdende auto’s die foutenmarge sterk kunnen reduceren.
Federale Verzekering stelt alles in het werk jouw bescherming als klant te waarborgen en schikt zich naar de wettelijke bepalingen voor de bescherming van jouw privéleven, het gebruik van jouw gegevens en het bewaren van hun vertrouwelijkheid.
De maatschappij neemt alle noodzakelijke voorzorgen om
belangenconflicten te vermijden, te voorkomen en te beheren. Ze baseert zich op
objectieve criteria voor het aanvaarden van een risico, de tarificatie en de
uitbreiding van de waarborgen. Je kan deze segmentatiecriteria raadplegen.
Jouw persoonlijk toegang tot Federale Verzekering ?
Alles weten over jouw contracten, jouw financiële producten of je gegevens,… met andere woorden, dankzij My Federale heb je toegang tot jouw volledig verzekerings/bellegingsportefeuille 24u/24, 7 dagen/7 !